Literackie wędrówki

Autorka i koordynatorkamgr Elżbieta Kaszyńska, nauczycielka języka polskiego, egzaminatorka maturalna, miłośniczka teatru, filmu i literatury.

  1. Czytamy, czytamy bo lubimy…
  • Jak nie czytam, jak czytam… Ustanawiamy rekord czytania!

Uczniowie 3 LO korzystają nie tylko z zasobów norwidowskiej biblioteki, która wzbogaciła swój księgozbiór dzięki wsparciu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, ale współpracują z bibliotekami regionu. Miłośnicy literatury pięknej skupieni w Norwidowskim Klubie Czytelniczym gościli w Bibliotece Śląskiej w Katowicach. Wizyta w bibliotece w ramach projektu Inter Libros obejmowała zwiedzanie gmachu, poszczególnych czytelni książnicy, zapoznanie z bibliotecznym systemem komputerowym, katalogami tradycyjnymi, a także prezentacje: „Zanim pojawiła się empetrójka – płyty analogowe, pocztówki, kasety” oraz „Zanim powstała Wikipedia – słowniki i encyklopedie wczoraj i dziś”. Lekcje biblioteczne w najpiękniejszym gmachu w regionie to inspirujące wydarzenie dla miłośników książek pragnących poznać bogate i unikatowe zbiory Biblioteki Śląskiej.

W ramach projektu organizowane są liczne akcje promujące czytelnictwo, np. “Dzień książki” w NORWIDZIE czy ustanowienie rekordu czytania. Akcje czytelnicze są okazją, by porozmawiać o zaletach czytania oraz przypomnieć ulubione książki dzieciństwa, podzielić się refleksją o indywidualnej lekturze. Ustanowienie rekordu czytania to ogólnopolska tradycja szkolnych bibliotek, w którą wpisuje się młodzież z Norwida. Z badań wynika, że młodzi czytają więcej niż starsi i chętnie uczestniczą w imprezach czytelniczych i rozmawiają o literaturze.

  1. Koneserzy polszczyzny

Jednym z przedsięwzięć edukacji polonistycznej w 3 LO mającym na celu przywrócenie rangi słowu pisanemu są organizowane tradycyjnie liczne konkursy, np. Powiatowy Konkurs Ortograficzny o tytuł Mistrza Ortografii, a także Ogólnopolski Konkurs Literacki „Twórczość ze szkolnej ławy”.

Celem projektów  jest zachęcenie utalentowanej młodzieży do pisania i prezentowania własnej twórczości literackiej, ale także integrowanie uczniów przejawiających zainteresowania literackie. Spotkania konkursowe są – jak na salon literacki przystało – okazją do rozmów przy kawie o sztuce słowa. Pan Jacek Golonka – inicjator konkursu – dzielił się z młodymi adeptami tejże sztuki swoimi przemyśleniami i doświadczeniem.

  1. Świat jest teatrem…

Pokolenia uczniów i absolwentów Norwida uczestniczyły w spektaklach teatrów warszawskich: Narodowym, Współczesnym, Ateneum, Wrocławskiego Teatru Pantomimy, Teatru Śląskiego czy Teatru Bez Sceny.

Ostatnio w kameralnym Teatrze Bez Sceny w Katowicach uczniowie 3 LO podziwiali Andrzeja Dopierałę i Agnieszkę Radzikowską w spektaklu Diabelski młyn”. Sztuka Erica Asssousa to skrzyżowanie komedii i tragikomedii, farsy i tragifarsy, dramatu i melodramatu. Aktorzy niezwykle subiektywnie przedstawili ludzkie słabości, śmieszności i traumy.

Niestety, pandemia uniemożliwiła wyjazdy w ostatnim czasie, ale widać światełko w tunelu….

  • Sztuka ma sprawić, że coś poczujesz…

Uczniowie wielokrotnie uczestniczyli w lekcjach muzealnych Muzeum Narodowego w Warszawie czy w Krakowie. Odwiedzili również Muzeum Śląskie. Lekcje muzealne skupiły uwagę uczestników na malarstwie polskim XIX wieku oraz wystawę poświęconą regionowi: “Światło historii. Górny Śląsk na przestrzeni dziejów”, a także przez  Laboratorium przestrzeni teatralnych, wystawę prezentującą najbardziej znaczące dokonania teatru europejskiego, od jego antycznych korzeni do sceny współczesnej. Wizyta w muzeum pozwoliła nie tylko poznać bogate zasoby tego niezwykłego miejsca, ale przeżyć chwile wytchnienia w kontakcie ze sztuką.