SUPER WARSZTATY!

SUPER WARSZTATY!

Ale u nas się dzieje! Grupa uczniów i grupa nauczycieli uczestniczyli w wyjątkowych warsztatach, które poprowadził dr Mikołaj Marcela – pracownik naukowy z Uniwersytetu Śląskiego, wykładowca, pisarz, autor bestsellerów. Dziękujemy!!!

Dr Mikołaj Marcela na swoim FB o spotkaniu w naszym ogólniaku napisał tak:

Od czego zacząć zmienianie szkoły tak, by odpowiadała na potrzeby uczniów? Od spotkania i wspólnego diagnozowania problemów, a następnie opracowywania rozwiązań. I tak też dzisiaj zrobiliśmy w jednym z liceów z uczniami i nauczycielami. Powiem Wam, że to było niezwykle inspirujące i ciekawe doświadczenie, do którego jeszcze tutaj wrócę ?Myślą, którą zabieram z dzisiejszej kilkugodzinnej pracy najpierw z uczniami, a następnie z nauczycielami, jest to, że najlepiej uczymy się, a przy okazji tworzymy lepiej rozumiejącą się społeczność, działając wspólnie nad rozwiązaniem ważnych dla nas problemów. To spotkanie utwierdziło mnie też w przekonaniu, że trzeba eksperymentować i szukać nowych form pracy oraz dialogu. Bo dzisiejsze warsztaty były eksperymentem. Z uczniami diagnozowaliśmy słabe i mocne strony szkoły przy użyciu metody world cafe, którą być może kojarzycie z Narad Obywatelskich o Edukacji. I jakaż to była intensywna i często pełna zaangażowania praca! Cudownie było przy tym obserwować, jak uczniowie różnych klas integrują się ze sobą, rozmawiając o bliskich im i kluczowych dla ich rozwoju kwestiach. Jedno jest pewne: młodzież mamy w Polsce naprawdę cudowną i wygadaną w najlepszym tego słowa znaczeniu ❤Cudownie było też spotkać się z nauczycielami i popracować z nimi przy użyciu metody design thinking, generując pomysły na rozwiązanie problemów, które zdiagnozowaliśmy z uczniami. Jestem zachwycony wieloma pomysłami, które udało się wypracować (jedna z grup w ciągu kilkudziesięciominutowej burzy mózgów wygenerowała – na moje oko – ponad 30 rozwiązań) i trzymam kciuki, by przynajmniej niektóre z nich zostały wprowadzone w życie. Cieszę się też, że ta intensywna praca w grupach była dla nauczycieli okazją do integracji i lepszego poznania siebie nawzajem w działaniu ? Dlatego po tym długim i intensywnym dniu chciałem napisać jedno: dziękuję za wspólną pracę i zaangażowanie wszystkim osobom, z którymi dzisiaj się spotkałem! ? Głęboko wierzę, że zmiana w edukacji może się zacząć od takiej wspólnej pracy i eksperymentowania. Bo też czy – nawiązując do tytułu mojej ukochanej książki John Holta – jest coś lepszego od tworzenia warunków do uczenia się przez działanie?